Idol Final 2007 - Grattis Marie - För visst vinner väl tjockisen?



Okej. Finalen avklarad. Det är nu den klassiska otroligt sega pausen på 55 min. Damerna har framfört två låtar var och detta är min lite hastigt ihopkomponerande recension av spektaklet:


Rond 1:

Marie - All by myself

Ja visst sjunger hon väldigt rent och fint. Hon har en skön klang som är vänlig mot örat. Hon hanterar denna låt väldigt väl och den passar henne som handsken. Även juryn älskar det.

Amanda - Un chain my heart

Vågat låtval men som vanligt när hon gör det så är hon grym. Hon har en grym utstrålning och personlighet. Hon är verkligen egen på scén och glänser av glädje och självförtroende. Tror hon förlorar lite på att hon väljer en okändare låt än Marie ändå...

Rond 1 går knappt till Marie.


Rond 2:

Maria - I´l be there

Hon ger sig på en härlig jackson 5-låt och gör det väl.. Ja.. Lagom bra typ. Det är liksom inget nytt här. Det blir samma visa varje gång. Hon sjunger fint. Det kan ingen ta ifrån henne men det blir bara så jävla tråkigt på något sätt. Inget nytt. Hon går ut. Sjunger ut allt vad hon är värd. Sträcker ut handen och viftar lite. Som vanligt liksom.. And then? Nåt nytt? Nej

Amanda - Suspicious Minds

Amanda går ut och bara äger alltihop. Kvällens absoluta höjdpunkt. Hon älskar denna låt och det ser man. Hon är tvärt emot Marie på så många sätt. Hon är helt egen. Hon har en sån personlighet och är så unik att det är rysligt. Marie är i princip tvärt om. Amanda + Elvis är en kombination som är oslagbar i idolsammanhang. Jag ryser.

Rond 2 går glasklart till Amanda


Rond 3:

Maria - This Moment

Suck. Ja precis som jag väntade mig. Vinnarlåten är i princip klippt och skuren för en tråkig balladröst som Marie´s. Låten är dock den absolut sämsta vinnarlåten hittils. Förvånandsvärt dålig. Helt utan hit-potential eller så. Marie gör den väl rätt bra. Men som vanligt står hon bara där, tjock och glad, och sträcker ut armarna och tar i för kung och fosterland. Opersonlig röst. Hon sjunger som vilken vanlig finsjungande tjej som helst. Som en rysligt klen blek kopia av Maria, Whitney och Celine tillsammans... Inget nytt. Bara det klassiska. Det tråkiga.

Amanda - This Moment

Jag visste redan när jag hörde Marie sjunga den att den absolut inte skulle passa Amanda och det stämde. Amanda gör denna ballad mediokert. Det blir liksom ingenting av det och jag tycker fan att man såg på Amanda att hon vantrivdes på scén denna gång. Att hon egentligen inte tycker om låten över huvud taget.  Fastän hon säkert sagt det i intervjuer.. För att hon måste? Jag tror inte hon vill vinna idol egentligen...

Rond 3 går tyvärr men väntat till Marie.



Sammanställning:

Svenska folket gillar trygghet. Lagom är bäst - en Svensk mentalitet. När en lite knubbig, blond (bra hårfärg för svenskan), tråkig och glad flicka sjunger med fin ren ton så räcker det väldigt långt. När däremot en ung revolutionär galen unik hungrig tjej går ut och gör slarvsylta av varenda låt med sin sylvassa skarpa hesa röst så blir svensken rädd och föredrar den förstnämna. Jag tycker det är otroligt tråkigt för jag kan sätta ALLT jag äger och har på att Amanda blir en större stjärna än Marie. Det garanterar jag er. Är inte Amanda en större stjärna än Marie om ett år ska ge bort den här bloggen till den första som kommenterar detta inlägg. You have my word on that!

Fast samtidigt vill man ju inte att Amanda ska vinna. Vinnaren ska ju slänga ihop en kass popplatta på 1 vecka för att den ska vara ute lagom till julhandeln. Så funkar ju den tragiska framhetsade idolindustrin. Amanda gör säkert jävligt mkt bättre ifrån sig om hon får lite tid på sig, se över sina erbjudanden och göra en jävligt skön egen platta. Med eget sound. Tråkiga fettoMarie passar nog bättre till en tråkig opersonlig plastig popplatta. Så hon kan få göra sin bleka sömniga grej. 12 st ballader. Znark.  Så jaja, okej, Marie, Grattis, du får och kommer vinna. Fastän du är sämst...


Fast bäst var ju Daniel


Och bästa någonsin i idol var Darin







Klockan 22.22 ikväll var det exakt 6 veckor sedan.
Skänk en tanke till Johan och hans familj. I know i will.





Kommentarer
Postat av: Anonym

MARIA ÄR TRÅKIG OCH FET :'(

2007-12-07 @ 22:05:12
Postat av: nellllllll

MARIE ÄR OÄKTA OCH FET OCH FALSK OCH FET OCH FUL OCH FET OCH SJUNGER CPBRA MEN ÄR SÅ TRÅKIG ATT JAG FÅR MENS

Postat av: Måns Zelmerlöv

RIP Johan :(

Amanda var bäst :( Dålig kväll

2007-12-07 @ 22:55:54
Postat av: Carolina

jag skulle dö för maries kropp & hon förtjänade att vinna!!! har du ätstörningar eller? hon är fan inte knubbig, hon är sund!! ÄCKEL

2007-12-07 @ 23:22:09
Postat av: John

Ja du skulle dö i förtid om du hade maries kropp...

2007-12-07 @ 23:23:49
Postat av: Kajsa Gröndal

Hahaha ^^ Och priset för bästa kommentaren någonsin i Nemos blogg går till *trummvirvel* JOHN!

Marie är glömd i morgon. Ett skämt att hon vann. Det visar bara hur jävla oseriös den här tävlingen har blivit.

2007-12-07 @ 23:28:50
Postat av: Annica

Jag måste bara kommentera en sak....visst utseendet spelar väl roll men e det inte rösten man lyssnar på?
Jag tyckte Daniel var bäst men han åkte ju tyvärr ut alldeles för tidigt.

2007-12-08 @ 08:55:50
Postat av: Nemo - Bloggowner

Jo, självklart är rösten prio ett men tyvärr i den ytliga popmusiks-branshen som idol spelar en stor del i så spelar utséendet nästan lika stor roll. Tragiskt men sant. Och jag tycker varken Marie var en bra artist eller spec snygg. Daniel var bäst i denna års upplaga. Det är jag beredd att hålla med om. :)

2007-12-08 @ 11:33:37
URL: http://nemonemo87.blogg.se
Postat av: mikaela

okej att tycka att hon är tråkig, men att säga att hon är ovärdig vinnare för att hon inte är lika sjukt smal som alla andra i branschen är lite lågt nemo...

2007-12-08 @ 12:35:31
Postat av: em

Men hur snygg är Amanda då? Marie är perfekt för mammor 30-35. Hon och Lindex kan gå ihop och tjäna grova pengar. Man får inte glömma att det finns en efterfrågan på marknaden för sådana artister, vi unga laddar ju ändå bara ner musiken. Marie kommer göra en Idolplatta bättre än vad Amanda hade gjort. Dessutom är hon vacker och attraherar en fler och bredare målgrupper.

2007-12-08 @ 17:43:08
URL: http://emmituss.spaces.live.com
Postat av: Valentin

Fy fan vilken jävla moralpanik det blev på folk... Visst fan e hon inte vanligt fet, hon e tv fet! I vanliga livet är marie helt ok, men fan, här snackar vi om ett varumärke. Hon ska sälja sigsjälv och sin musik, jag vill inte köpa en vanlig "30årig mamma" Jag vill ha ett attraktivt spännande paket!

Vi unga kanske inte köper skivor, men det är vi som går på konsererna plus att se på lindex nuvarande modeller: Emma Wiklund och Isabella Scorupco, där passar merie in=)

Nemo, bästa ressensionen jag läst om idol finalen (kanske för att den stämmer så väl med mina egna åsikter) Det var faktist jävligt bra läsning.

2007-12-08 @ 18:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback